Vliegen in 2030 verdubbeld, eind deze eeuw 15 maal zoveel

Eind deze eeuw kunnen het aantal afgelegde reizigerskilometers per vliegtuig wel eens vijftien maal zo hoog liggen dan nu. Het is geen extreem scenario maar een extrapolatie van wat we nu reeds over toekomstige ontwikkelingen weten. Paul Peeters, Lector Sustainable Tourism and Transport aan de Academie voor Toerisme in Breda rekende het uit in zijn studie: “Consequences of ICAO’s aviation and climate change policy”.

Tevens keek hij naar de effecten op de CO2-uitstoot. Daarmee nam hij de mogelijkheden van prijsverhoging van de tickets (vijf tot zesmaal zo hoog), biobrandstof, efficiencyverbetering en elektrisch vliegen mee. De uitkomsten zijn zeer somber. Al die maatregelen helpen maar heel weinig of heel veel te laat. De luchtvaart zal in de komende tachtig jaar zorgen voor een gestaag oplopende uitstoot van CO2 die uiteindelijk vijfmaal zo hoog zal liggen dan het huidige niveau. Daarmee is de uitstoot van alleen het vliegen al groter dan wat de hele wereld uit zou mogen stoten op basis van de Parijse afspraken voor al het overige waar uitstoot aan de orde is.

Paul Peeters ziet maar een mogelijkheid om zijn berekende scenario’s niet te laten uitkomen. In een interview in de Volkskrant zegt hij: “Nog beter zou het zijn als de wereld afspraken maakt over de hoeveelheid vluchten die nog worden toegestaan, en bijvoorbeeld het aantal vliegvelden beperkt. Of de omvang van de luchtvloten. Zulke afspraken zijn er ook gemaakt als het gaat om visvangst en om mest, dus waarom niet over de luchtvaart?”

Een ander alternatief is om de uitstoot die in Parijs nog is voorzien voor andere zaken zoals het eten van vlees dan maar te beëindigen. Peeters schetst een scenario waarbij landen zelf de keuze wordt gelaten. Als het veel bijdraait aan de CO2-uitstoot door het vliegen, moet het op andere terreinen zoals het maken van staal of kunstmest zo stelthak in de Volkskrant.

vliegen§vliegen3