Vooral in de vastgoed sector volgt actie

Uit een internationale studie naar het gedrag van bedrijven in relatie tot de klimaatveranderingen blijkt dat het bewustzijn groeit dat klimaatverandering effect kan hebben op business. Echter het aanpassen van het beleid moet grotendeels nog op gang komen. Bij een op de tien bedrijven is de voorbereiding daarvoor al aan de orde.

Het rapport ‘Ready or not: Are companies prepared for the TCFD recommendations?‘ is dit voorjaar gepubliceerd. Het is een uitgave van CDP (Carbon Disclosure Project), en Climate Disclosure Standards Board (CDSB). Beide zijn verbonden aan SASB (Sustainability Accounting Standards Board). Dit is een onafhankelijke organisatie die beoogt standaarden aan te reiken ten behoeve van het vergroten van de efficiëntie van kapitaalmarkten. Ze doet dit voor 79 takken van industrie in 11 sectoren. In dit onderzoek zijn 1681 bedrijven betrokken verspreid over 14 landen.

Enkele hoofdpunten:

  • In een op de tien bedrijven worden er prikkels op bestuurs-, commissaris- en managementniveau ingebouwd om klimaat-gerelateerde zaken (risico’s en kansen) als onderdeel van de beleidscyclus op te nemen
  • Franse, Britse en Duitse bedrijven lopen voorop bij het benoemen en analyseren van informatie over klimaat-gerelateerde zaken
  • Er bestaat nog een ruime kloof tussen wat bedrijven analyseren en identificeren aan klimaatrisico’s en wat ze doen in het aanpassen in hun strategie en handelen
  • De grote meerderheid aan bedrijven onderkent dat klimaatverandering nieuwe financiële risico’s met zich brengt voor de business; 83 % onderkent fysieke effecten en 88 % onderkent de risico’s van nieuwe wetgeving op de bedrijfsvoering.
  • Zodra het neerkomt om het omzetten van bewustzijn tot actie, is er nog steeds een verdeeldheid in sectoren en landen. Bijvoorbeeld, meer dan 8 op de 10 bedrijven overzien het klimaatveranderingsprobleem, echter maar 1 op de 10 landen zet aan tot actie om de klimaatverandering te beheersen.

Jane Stevensen, Task Force Engagement Director at CDP, zei het volgende: “Overall, we see there is a surface level of preparedness from companies globally to have board level oversight of climate risk and opportunity. Key drivers are investor action, company reputation and consumer reaction to climate risk. What we are not seeing is increased governance translating into climate change mitigation. 2018 is the year when companies need to step up climate action as we approach a tipping point. Fundamental to this is driving board level engagement with climate risk throughout the organization.”

Een van de belangrijkste aanbevelingen die uit het rapport volgt is dat bedrijven en organisaties hun veerkracht in hun strategie moeten beschrijven bij diverse klimaatscenario’s. Dit onderdeel dient toegevoegd te worden aan de compliance-cyclus. Deze rapportage toont volgens CDSB aan dat bedrijven de financiële implicaties van klimaatverandering niet langer kunnen negeren en deze in de complete bedrijfsvoering moeten integreren. “Er nadert een omslagpunt, waardoor het belangrijk is dat bedrijven snel moeten gaan handelen”, meent CDSB.

“Het is nu het moment voor bedrijven om duidelijke strategieën op te stellen om de blootstelling aan klimaatrisico’s aan te pakken en nieuwe economische kansen te grijpen. Het beheer van milieukwesties kan niet langer de exclusieve verantwoordelijkheid van duurzaamheidsteams zijn. Klimaatimpact moet een prioriteit van het bedrijfsbestuur worden om te verzekeren dat het echt ingebed wordt in de bedrijfsstrategie.” zegt Simon Messenger, managing director bij CDSB.

Resultaten uit het rapport:

Sectoren die het klimaat probleem erkennen versus sectoren die stappen ondernemen om het klimaat probleem te beheersen
Landen die het klimaat probleem erkennen versus landen die stappen ondernemen om het klimaat probleem te beheersen