De e-bike is nu nog het enige elektrische vervoermiddel dat een acceptabele actieradius heeft, kostbare uitzonderingen daargelaten. Het bereik van al snel meer dan 50 kilometer tot wel 150 kilometer past prima bij het gebruik zoals we van een normale fiets gewend zijn. Dat betekent niet of nauwelijks stoppen om op te laden op momenten dat dit niet goed uitkomt. Gewoon af en toe thuis aan de stekker en zelden sta je met een lege accu. Wat dat betreft heeft de elektrische auto met voornamelijk 60 tot 130 kilometer bereik nog een weg te gaan, op kostbare (en hele fijne zoals Tesla) uitzonderingen na dus. Ook met de elektrische scooter staan zijn we nu nog te vaak aan het zoeken naar een oplaadpunt. En in tegenstelling tot de e-bike betekent een lege accu voor een volledig elektrische auto of scooter stilstaan. Maar ook het bereik van auto en scooter zal in de komende jaren tot een acceptabel (betaalbaar) niveau komen. Deze ontwikkelingen gaan razendsnel.

Lees ook het interview van E-Bike & trekking

Ebike and trekking no 3 7-2014 Chris LLR

e-bike thumbnail