Samen met Siemens werkt Airbus aan een hybride aandrijfsysteem voor vliegtuigen. Het doel van de twee bedrijven is om een elektrisch aandrijfsysteem te ontwikkelen voor vliegtuigen die 100 passagiers kunnen vervoeren. De vliegtuigen zullen voor het grootste deel op elektriciteit vliegen.

Siemens en Airbus hopen de technische innovatie van de verschillende elektrische aandrijfsystemen in 2020 te kunnen demonstreren. Het eerste vliegtuig moet dan rond 2030 de lucht in kunnen.

De twee Europese bedrijven hebben een team van 200 mensen samengesteld en bijeengebracht. Met dit team hopen ze dat het innovatieproject zal slagen. Beide bedrijven, vliegtuigfabrikanten en industriële conglomeraat moeten daartoe in staat worden geacht.

Het plan is om verschillende hybride systemen te maken met vermogens die verschillen van wel 100 kilowatt tot 10 megawatt en meer.

“Wij geloven dat tegen 2030 passagiersvliegtuigen met minder dan 100 stoelen voortgestuwd kunnen worden door hybride systemen en we zijn vastberaden om deze mogelijkheid samen te verkennen”, aldus Airbus-topman Tom Enders.

Vorig jaar slaagde Airbus er al in om het elektrische vliegtuig E-Fan over het kanaal te laten vliegen. In de E-Fan is plek voor twee personen. Dit toestel kan een uur lang vliegen zonder emissie uit te stoten van de verbranding van kerosine. De E-Fan kan snelheden behalen tot 218 kilometer per uur. Het vliegtuig heeft enkele lithium-ion batterijen in de 10 meter lange vleugels en 2 elektrische motoren met een gezamenlijk vermogen van 60 kilowatt.

De twee bedrijven werkten al eerder samen aan een hybride vliegtuig, ze presenteerde in 2011 een soortgelijk vliegtuig in samenwerking met Diamond Aircraft uit Oostenrijk. Siemens heeft inmiddels de elektrische motor zo verbeterd voor vliegtuigen dat deze vijf keer meer vermogen heeft met hetzelfde gewicht.

Airbus wil deze innovatie nu dus uitbouwen tot iets groters. Europese doelstellingen zijn dat in 2050 vliegtuigen 75 procent minder CO2 uitstoten dan in 2000. Deze doelstellingen kunnen niet behaald worden met bestaande technologieën.

Afbeelding: © Airbus Group