Als het aan het Europees Parlement ligt moeten personenauto’s de komende jaren fors minder CO2 gaan uitstoten. Het voorstel van de Europese Commissie was om de gemiddelde uitstoot te verlagen met 15 procent in 2025 en 30 procent in 2030. Volgens het Europees Parlement is dat niet ambitieus genoeg en heeft daar 20 respectievelijk 40 procent van gemaakt.

Om deze norm te halen zullen er meer elektrische voertuigen moeten worden verkocht. Het Europees parlement heeft daarom verder besloten dat 1 op de 5 verkochte auto’s in 2025 elektrisch of hybride moeten zijn. Het verscherpte voorstel ligt nu bij de Raad van Ministers, met daarin de milieuministers van de lidstaten. Nederland en Frankrijk staan er welwillend tegenover, maar Duitsland heeft meer moeite met dit besluit. Angst bestaat dat deze maatregelen banen gaan kosten in de auto-industrie.

D66-Europarlementariër Gerbrandy is enthousiast over de verscherping. De oud-voorzitter van de dieselgatecommissie in het parlement zegt dat door de maatregelen brandstofslurpers uit de showroom zullen verdwijnen. Ook CDA Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik is blij, zij het om een heel andere reden. ‘De autosector is de enige sector die meer CO2 uitstoot dan in 1990. Het is zelfs zo dat nieuwe auto’s vaak vervuilender zijn dan oudere modellen.”