Het Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) ontwikkelt een ondergrondse zweeftrein die (zonne- en windenergie) energie op slaat. Het concept is onlangs gepresenteerd en ziet er veel belovend uit.

De trein zal rijden over een cirkelvormige rails met een doorsnede van 2,5 km. Het betreft een lage weerstand magnetische trein waardoor het een zwevend karakter krijgt. De trein rijdt met een extreem hoge snelheid, tot wel 2000 km/h, door een vacuüm tunnel onder de grond.

Op momenten dat er in een land of regio meer duurzame energie wordt geproduceerd dan nodig is, bijvoorbeeld op dagen met veel zon of wind, wordt het overschot aan energie gebruikt om de trein te laten rijden. Wanneer er meer energie wordt verbruikt dan dat er op dat moment wordt opgewekt door duurzame energie kan er kinetische energie worden opgewekt van de rijdende trein. Dat maakt het ‘bijstoken’ van kolen- of gascentrales om pieken op te vangen een stuk minder noodzakelijk, zeker als de hoeveelheid opgeslagen ’trein-energie’ het verschil kan maken.

De zwevende trein moet tot wel 10 procent van de Nederlandse energie op kunnen slaan, kan gedurende acht uur 2,5 gigawatt elektriciteit opslaan en gedurende 48 uur 400 megawatt. Dat zal de transitie naar duurzame energie flink kunnen versnellen.

ECN noemt het concept evolutionair. Door de hoge snelheden zal de trein onder de grond moeten worden geplaatst waardoor de kosten op kunnen lopen tot twee miljard euro. Om het in perspectief te plaatsen, dat zijn minder kosten dan de Noord-Zuid metrolijn van Amsterdam! En volgens de onderzoekers van de trein is dit concept rendabeler dan de al bestaande technieken om duurzame energie op te slaan. Helemaal ideaal als dit ook nog een populair duurzaam export product van Nederland gaat worden. Hoogste tijd voor een project in eigen land.

Wil je zien hoe de trein precies werkt? Kijk dan dit filmpje.

zweeftrein ECN